Co trzeba wiedzieć o trzypunktowym układzie zawieszenia?
Trzypunktowy układ zawieszenia, czyli tzw. TUZ, to system zapinania maszyn. Znajduje on swoje zastosowanie na szeroką skalę w rolnictwie m.in. podczas produkcji ciągników rolniczych. Co ważne, daje on duże możliwości. Jakie? I co warto o nim wiedzieć?
Jak zbudowany jest trzypunktowy układ zawieszenia?
Trzypunktowy układ zawieszenia składa się z dwóch głównych części: z części mechanicznej w postaci układu zawieszenia oraz z części hydraulicznej w postaci podnośnika hydraulicznego.
Część mechaniczna to układ dźwigniowy – z jednej strony połączony z ciągnikiem, a z drugiej z wykorzystywaną maszyną. Jest wyposażony w dwa cięgła dolne oraz tzw. łącznik górny.
Część hydrauliczna składa się przede wszystkim z siłownika, pompy oraz rozdzielacza. W większości przypadków montowany jest także zawór bezpieczeństwa.
Główne funkcje trzypunktowego układu zawieszania to m.in. zmiana wysokości położenia maszyny względem ciągnika, umożliwienie płynnej pracy maszyny (zagłębiania i wgłębiania), zapewnienie stabilności maszyny względem ciągnika oraz zmiana zagłębienia maszyny w zależności od oporu rolniczego.
Trzypunktowy układ zawieszenia – co warto wiedzieć?
Co jeszcze warto wiedzieć o trzypunktowym układzie zawieszenia?
Na uwagę zasługuje fakt, że jest on wykorzystywany na bardzo szeroką skalę. Znajdziemy go w maszynach takich jak agregaty, opryskiwacze (części do opryskiwaczy), kosiarki, glebogryzarki, wertykulatory, rozsiewacze nawozów.
Duże znaczenie ma dbanie o pełną sprawność TUZ, czyli trzypunktowego układu zawieszenia. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że tylko jego poprawne działanie zagwarantuje sprawną pracę i komfortowe wykonywanie przewidzianych czynności. Każda awaria zmniejsza bezpieczeństwo i może prowadzić do poważnych konsekwencji.
Komentarze
Bez komentarza w tej chwili!
Zostaw swój komentarz