Aktywne filtry

Części do ciągników rolnych Ursus C-330

Ursus C-330 należy do najpopularniejszych ciągników spotykanych w polskich gospodarstwach. Dużą rolę gra przyzwyczajenie użytkowników do sprzętu pracującego często jeszcze na polach ich rodziców czy dziadków, ale podstawowym kryterium jest niezawodność. Ursusy C-330 psują się rzadko, a ich samodzielna naprawa nie wymaga zaawansowanej wiedzy motoryzacyjnej. Coraz większa liczba marek i modeli dostępnych w salonach i u prywatnych sprzedawców sprawia jednak, że siłą rzeczy zwłaszcza mniejsi sprzedawcy muszą ograniczyć zasób części zamiennych dostępnych w sklepach stacjonarnych. Które części do ciągnika C-330 warto mieć zawsze na stanie, w razie niespodziewanej usterki? Co można naprawić samodzielnie a co lepiej zostawić fachowcom? Gdzie zaopatrywać się w części do Ursus C-330?

Ursus C-330 – części do kultowej „Trzydziestki”

Ursus C-330, nazywany powszechnie Trzydziestką lub Ciapkiem, produkowany był od 1967 r. przez 20 lat w najsłynniejszych polskich zakładach mechanicznych w Warszawie. Sprawdza się przede wszystkim w pracach polowych i gospodarczych i umożliwia zawieszenie lub doczepienie maszyn takich jak siewnik czy opryskiwacz. Do dziś jest funkcjonalnym i popularnym pojazdem w polskich gospodarstwach, a dla starszych użytkowników – jednym z symboli modernizacji wsi i mechanizacji procesów w rolnictwie.

Trzydziestka charakteryzuje się sporą mocą (30,5 KM) i efektywniejszym niż w poprzednich modelach rozruchem, a przedni wspornik umożliwia zamontowanie funkcjonalnego ładowacza czołowego. Innowacje były na tyle atrakcyjne, że Ciapek niemal równolegle z krajową, doczekał się wersji eksportowej – ulepszonej o TUZ. Podczas niestandardowych wojaży można spotkać C-330 w gospodarstwach nawet w Indiach.

Samodzielna wymiana części do ciągników Ursus C-330 – czy warto?

Czy wymiana części Ursus C-330 wymaga interwencji mechanika? To wszystko zależy od dwóch czynników. Po pierwsze od tego, jaka to konkretnie część, a co za tym idzie, jak dalece skomplikowany jest proces. Po drugie – liczą się umiejętności i wiedza osoby zabierającej się za naprawę.

Zasadniczo Trzydziestka jest pojazdem o prostej konstrukcji – i to z założenia. Ciągnik powstał w latach 60. i był przeznaczony do użytkowania w krajach członkowskich i satelitarnych ZSRR – a więc tam, gdzie braki w zaopatrzeniu były na porządku dziennym. Musiał więc cechować się łatwością naprawy, inaczej większość Ursusów stałaby w szopach, zamiast wyjeżdżać do pracy.

Obecnie to podejście procentuje i większość osób dysponujących minimalną wiedzą z zakresu mechaniki, jest w stanie dokonać samodzielnie podstawowych porad. Gdy awarii ulegnie droższa część lub kilka układów, wówczas warto jednak udać się do fachowca.

Które części do Ursusa C-330 trzeba wymieniać najczęściej?

Jeśli trzeba by było opisać Trzydziestkę jednym słowem, to byłaby to solidność. Użytkownicy podkreślają bezawaryjność najważniejszych układów. Szczególnie odporne na długotrwałą pracę są tłoki, zawory, tuleje, koła zębate i zamachowe – a zatem wszystkie elementy, które na ogół zużywają się najszybciej.

Jeśli chodzi o potrzebne do C-330 części, trzeba zaopatrzyć się zwłaszcza w te, które nie wytrzymują próby czasu, zwłaszcza w trakcie intensywnej eksploatacji. Należą do nich paski klinowe, a także elementy elektryczne. Dobrą informacją jest ta, że zużywają się przede wszystkim elementy drobne – tanie i łatwe do wymiany. Spośród części C-330, najlepiej posiadać zapas nakrętek, śrub, podkładek, uszczelek, nakrętek czy sworzni – a to naprawdę groszowe sprawy. Nawet najpoważniejsze naprawy Trzydziestki nie stanowią fatalnego obciążenia domowego czy gospodarczego budżetu – rozdzielacz podnośnika, chłodnica czy rozrusznik kosztują nawet o połowę mniej, niż analogiczne części do popularnych, zagranicznych modeli.

Silnik i układ paliwowy – te części do Ursus C-330 lepiej mieć pod ręką

Wśród usterek najczęściej (choć i tak dość rzadko) zgłaszanych przez użytkowników, są te dotyczące najważniejszego elementu, czyli silnika. Nie zawsze oznacza to konieczność wymiany drogiej części – przeciwnie, przeważnie remont silnika Ursusa wiąże się po prostu z naturalnym po latach używania zużyciem materiału.

Jeśli silnik się przegrzewa, może to oznaczać awarię pompy wody lub termostatu – takiej usterki absolutnie nie można lekceważyć, ponieważ może się skończyć o wiele poważniejszymi konsekwencjami. Najczęściej silnik Ursusa doświadcza jednak mniej skomplikowanych awarii, takich jak pojawienie się wody w oleju (na skutek pęknięcia uszczelki czy korozji tulei), stukające zawory na głowicy (które można naprawić, wymieniając jedną śrubę lub sprężynę), czy głośna praca rozrządu (odpowiada za nią przeważnie uszkodzenie kół zębatych).

Do groźnie wyglądających awarii Ursusa C-330 należą problemy z układem paliwowym, całkowicie unieruchamiające ciągnik. Ponownie, przyczyna może być banalna, taka jak zapchane przewody czy źle ustawiony zapłon. Zawsze warto mieć więc pod ręką zestaw podstawowych, tanich części zamiennych – to one rozwiązują większość problemów.

Części do C-330: oryginalne czy zamienniki?

W poszukiwaniu oszczędności decydujemy się często na zamienniki. Jest to logiczne rozwiązanie – za to samo płacimy mniej. W Błaut-Rol oferujemy wyłącznie oryginalne części do ciągnika Ursus C-330 i innych pojazdów i maszyn rolniczych oraz zamienniki wysokiej jakości, które z pełnym przekonaniem możemy polecić naszym klientom. Dzięki temu możemy dać gwarancję jakości na całe lata.

Potrzebne części wygodnie zamówisz online – bez konieczności odwiedzania sklepów stacjonarnych, kompleksowo i szybko – większość z nich dostarczamy już kolejnego dnia, żebyś mógł błyskawicznie wrócić do prac zastopowanych przez awarię.

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password